Sport- en Triggerpointmassage

Sportmassage is al heel lang bekend. Wat veel mensen echter niet weten is dat je met sportmassage iemand, behalve geestelijk en lichamelijk activeren, óók ontspanning en rust kunt brengen, bijvoorbeeld na een drukke werkweek. Jezelf regelmatig laten masseren maakt dat bijvoorbeeld stress,- en/of hoofdpijnklachten sterk verminderen of weg kunnen blijven.

Vooral in combinatie met triggerpointmassage kan één behandeling erg veel effect hebben. Ook bij allerlei klachten waarvan men niet zou verwachten dat de oorzaak ervan op een heel andere plek zijn oorsprong heeft dan waar de pijn (het duidelijkst) voelbaar is.
Triggerpoints zijn het gevolg van opgehoopte afvalstoffen in spieren die als gevolg daarvan, een verkramping van spieren geven, ook wel ‘knopen’ genoemd. Deze kunnen een vervelende uitstralingspijn geven. Daardoor is het mogelijk dat bijvoorbeeld door triggerpoints in de spieren aan de voorzijde van de hals, of juist achter in het schoudergebied, hoofdpijn of migraine veroorzaakt worden. Hiervoor hoeft u zich niet alleen fysiek overbelast te hebben, bij psychische spanningen heeft men al snel de neiging nek,- en schouderspieren aan te spannen en een verkrampte houding aan te nemen.

Deze Triggerpoints zijn meestal erg gevoelig bij het masseren ervan. Door de triggerpointmassage wordt in de hersenen de verdovende stof endorfine aangemaakt en deze stof zorgt ervoor dat de behandeling snel minder gevoelig wordt.
Iemand die triggerpoints heeft zal na de behandeling ook praktische oefeningen en tips mee naar huis krijgen om ook zelf de klachten beter te kunnen verhelpen. Belangrijk is dat een behandeling niet te hard is (dan gaat het lichaam in de weerstand), maar ook niet te zacht want dan is het niet effectief.

Sport,- en triggerpointmassage is geschikt voor alle leeftijden, ook als iemand niet actief in de sport is. Het zorgt ervoor dat lichaam en geest heerlijk soepel en in conditie blijven, niet alleen door de extra doorbloeding van huid en spieren die een massage geeft, maar net zo goed door de ontspanning die het brengt.

Blijf dus niet te lang met zeurende spierklachten rondlopen, want ook hiervoor geldt dat hoe sneller men erbij is, hoe makkelijker het weer op te lossen is. Immers bij spierklachten worden vaak andere spiergroepen overbelast ter compensatie.